.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تبلیغات و نگاه ابزاری نسبت به زنان
آزاده حسینی

در ابتدا،اين سوال مطرح مي شود بكار گيري زن در تبليغات، سو استفاده از وي است يا نه؟يا اين تنها ايرادي است كه از جانب فمينست ها وارد مي شو د؟!
قبل از شروع بحث لازم است بطور خلاصه توضيحاتي در مورد تبليغات ارائه شود.
تبليغ به عملي گفته مي شودطي آن صاحب كالا يا خدمات قصد معرفي كالا ي خود،جلب مشتري ويا عرضه ي بيشتر را دارد.نحوه ي تبليغات با توجه به شرايط زماني و مكاني متفاوت است.به عنوان مثال در گذشته تبليغات محدود به چند سطر توضيح در روزنامه بدون هيچ گونه تصويري مي شد اين در حاليست كه با گذشت زمان شكل متفاوتي به خود گرفت و پابه پاي رسانه هاي جمعي گسترش پيدا كرد.
در حال حاضر رقابت تنگاتنگي ميان صاحبان سرمايه و شركت هاي ارائه دهنده ي كالا بر سر بازار مصرف وجود دارد و همين امر سبب شده تا شركتهاي تبليغاتي وارد عمل شوند و به دنبال آن تبليغات مختلف به وجود آيد.هر يك سعي در ساخت تبليغات بهتر و با اثرپذيري بيشتر داشته باشند.همين امر سبب شده تا از هر روشي بهره جويند تا آنجا كه حتي معيار هاي اخلاقي را زير پا گذاشته اند.
مهمترين آن استفاده ي ابزار گونه از زنان است كه به جرات مي توان گفت بيشترين بهره را نيز از آن مي برند.
هنگامي كه از زن در جهت فروش و عرضه ي كالا استفاده كرده ايم در واقع وي را از يك انسان به يك كالا تنزل مقام داده ايم.
استفاده از جاذبه ي جنسي زن ،احمق جلوه دادن زن و محدود كردن فعاليت هاي زن به كار در خانه انواع مختلف تبعيض هاي جنسي اعمال شده به زنان در تبليغات هستند.
در مورد اول (كه بسيار در كشور هاي غربي رايج است)از زيبايي و فريبندگي زن در جهت منافع سرمايه داري و عرضه ي يك كالا است كه نه تنها تنزل مقام و وجود زن در حد اشيا و حتي كمتر است.صاحبان سرمايه و شركتهاي تبليغاتي چه توجيهي مي توانند براي آن داشته باشند؟!آيا غير از اين است كه از غريزه ي جنسي مصرف كننده در جهت فروش كالاي خود استفاده مي كنند؟!به عنوان مثال بارها ديده ايم كه در تبليغات مربوط به ماشين،از زنان نيمه برهنه استفاده مي كنند.اين خود براي اثبات ادعاي من كافي است در مورد دوم زن را موجودي مصرف كننده ي صرف نشان مي دهند كه به هيچ چيز جز در خواست بي حد و حصر از همسر زحمتكش!!!! خود كار ديگري ندارد كه مصداق اين مورد را در تبليغات مربوط به فروشگاها و مراكز خريد و همچنين لوازم خانگي بسيار ديده مي شود.و يا اينكه خانم خانه را به گونه اي به تصوير مي كشند كه يا قادر به انجام امور مربوط به خانه نيست يا تمامي وظايف خود را بر گردن همسر خود نهاده!!!
و مورد آخر كه در ايران بسيار ديده مي شود اين است كه تمام امور خانه صرفا توسط زن انجام مي گيرد بدون اينكه ديگر اعضاي خانواده در آن كوچكترين نقشي داشته باشند.در اين تبليغات خواسته يا نا خواسته سعي در القاي اين اين امر بر ذهن افراد دارد.نمونه ي بارز آن را در تبليغات لوازم خانگي مي توان يافت.در اين تبليغات بسيار ديده مي شود كه يك زن همانند يك روبات تمامي كار هاي خانه را به نحو احسن انجام مي دهد و معمولا زنان را يا در حال اتو كشيدن يا در حال جارو كشيدن و ... نشان داده مي شودند.
در پايان لازم به ذكر است كه مخالفتي با حضور زن در تبليغات تجاري ندارم ولي تا آنجا كه به ماهيت انساني،هويت و شخصيت زن توهين نشود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.